Haal meer conversie uit je WordPress website

Back to Blog

Haal meer conversie uit je WordPress website

Een zakelijke website vereist dat je vooraf goed nadenkt over wat eigenlijk je doelstellingen zijn. Een belangrijk onderdeel van deze doelstellingen is de conversie. Wat wil je dat bezoekers doen op jouw website? Bestellingen plaatsen? Digitaal een afspraak inplannen? Informatie inwinnen? Het is verstandig om hier gericht jouw WordPress website op in te richten zodat deze aansluit bij je conversiedoel. Wij hebben enkele tips voor je die je hierbij kunnen helpen.

Bepaal je strategie en doelstelling

Als je een nieuwe website gaat bouwen is het verleidelijk om zomaar ergens te beginnen. Bijvoorbeeld door zelf een gratis WordPress site te gaan maken en willekeurig wat plugins te installeren. Veel is gratis en je bent eigenlijk zo klaar. Toch zul je na verloop van tijd merken dat dit niet brengt wat je eigenlijk voor ogen had. Je krijgt weinig bezoekers en de bezoekers die je krijgt, doen niet waar jij op hoopte. Het is daarom verstandig om eerst voor jezelf op papier te zetten wat je strategie is en welke doelstellingen je hebt. Deze strategie en doelstellingen moeten helder zijn, stel jezelf dan ook een aantal kritische vragen. Bijvoorbeeld: hoeveel klanten wil ik per jaar binnenhalen? Hoeveel omzet wil ik via mijn website gaan halen? Hoe kan ik mijn klanten voor de lange termijn aan het bedrijf binden? Hoe en op welke kanalen moet het bedrijf op social media zichtbaar zijn? De antwoorden op deze vragen bepalen uiteindelijk de inrichting van je WordPress website.

Optimaal ingericht om gevonden te worden

Aan de hand van de strategie en de doelstellingen kun je ook inhoudelijk op je WordPress website betere accenten leggen. Door bijvoorbeeld de zoekwoorden scherp in beeld te hebben kun je dit ook beter toepassen op de teksten die op je website staan. Ligt je focus bijvoorbeeld op het hogere segment binnen de kledingbranche, dan kun je gericht woorden verwerken in de teksten op je website. Als mensen dan gaan zoeken op zoektermen die passen bij dit segment, komen ze automatisch bij jou terecht. Door gebruik te maken van de Yoast WordPress SEO plugin kun je deze teksten nog scherper inzetten voor de beste SEO-resultaten. Deze plugin helpt je namelijk bij het schrijven van teksten voor een optimale vindbaarheid. SEO is een wezenlijk onderdeel van jouw conversie strategie. Wij hebben specialisten in huis op dit gebied waarmee wij samen de vindbaarheid van jouw website kunnen optimaliseren. Aanvullend is het belangrijk om jouw website regelmatig te voorzien van nieuwe teksten. (nieuwe content) Google heeft namelijk criteria in haar zoekfuncties waarbij er gekeken wordt naar de kwaliteit van de teksten. Met name de langere teksten (ca. 800 woorden) over een specifiek onderwerp krijgen van Google extra punten. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten te staan waardoor je dus ook beter zichtbaar bent. Het plaatsen van links in een tekst die verwijzen naar andere teksten op je website werkt ook goed voor de vindbaarheid. Dit geldt overigens ook voor externe links waarbij andere sites verwijzen naar jouw site.

Call to action

Als je doelen helder geformuleerd zijn en jouw website is goed vindbaar, dan wil je vervolgens de bezoekers gaan activeren op een manier zoals jij dit voor ogen hebt. Als je bijvoorbeeld een digitale kledingwinkel hebt in het hogere segment dan wil je dat ze jouw kleding gaan bestellen. Om de klanten hiertoe te activeren moeten ze wel een reden hebben om dit te doen. Foto’s zijn hierbij belangrijk, de sfeer uiteraard, maar zeker ook de eenvoud om te kunnen bestellen. In dit geval is het belangrijk om op de website duidelijk aan te geven hoe je een bestelling kunt plaatsen. Ook een duidelijke winkelmand kan hierbij goed helpen. Om klanten te verleiden die twijfelen, kun je ook kiezen voor een duidelijk zichtbare actie. Hiermee plaats je bijvoorbeeld een duidelijke button op het scherm, die constant zichtbaar blijft, waarmee ze de aanbieding van de maand kunnen kopen. Hiermee trek je een groep klanten aan die wel willen gaan voor kwaliteit, maar nog even over de streep getrokken moeten worden. Als ze eenmaal gewend zijn aan deze kwaliteit, willen ze dit natuurlijk voor altijd. Er zijn uiteraard verschillende calls to action. Het is afhankelijk van je conversiedoelen wat hier voor jou het beste bij aansluit. Als je doel is dat klanten de nieuwsbrief gaan lezen, zul je deze nieuwsbrief een prominente plek moeten geven op je site.

Duidelijkheid

Geef duidelijk aan op je website wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Door een eenvoudige, duidelijke structuur aan te brengen op je website, creëer je duidelijkheid voor je bezoekers. Verwijder alles wat geen functie heeft. Teksten en foto’s die je zelf wel grappig vindt op je site, maar eigenlijk geen doel hebben, haal ze eraf. Maak het voor de bezoekers gemakkelijk en overzichtelijk. Biedt ze datgene wat ze verwachten. En verleidt ze optimaal om datgene te doen wat jij voor ogen hebt!

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog