De kracht van een goede website analyse met Google Analytics

Back to Blog

De kracht van een goede website analyse met Google Analytics

Natuurlijk ben je trots als je website eindelijk live gaat. Precies zoals je deze hebt bedacht; het logo, de kleuren en de foto’s, alles klopt. Toch kan het best zo zijn dat je na een aantal maanden de bezoekersaantallen tegenvallend vindt. De keren dat je een mail krijgt via de website valt tegen en ook de reacties op de blogs zijn minimaal. Dan wordt het tijd om een grondige website analyse te laten doen om te achterhalen wat de reden hiervan is, maar ook hoe dit beter kan. Een prima stuk gereedschap om deze analyse mee te doen is Google Analytics. Dit programma meet werkelijk alles wat er op en rond jouw website gebeurt. De bezoekersaantallen worden precies bijgehouden, je kunt profielen maken van de bezoekers en je kunt zien hoe lang ze verblijven op jouw website. Zeer waardevolle informatie waardoor jij in staat bent om jouw website gericht en commercieel te verbeteren, waardoor je wel die bezoekersaantallen en conversie gaat halen die je voor ogen hebt. Wij leggen je uit hoe Google Analytics werkt, en nog belangrijk, hoe dit prachtige programma voor jou kan werken!

Verkeersbronnen

De bezoekers op je website kunnen werkelijk op alle mogelijke manieren bij jou terechtkomen. Via een zoekmachine als Google, maar ook via een email of een advertentie. Het is ook mogelijk dat jouw pagina ergens in een blog is opgenomen waarop wordt geklikt. Door deze verkeersbronnen in kaart te brengen maak je het inzichtelijk wat werkt en wat niet werkt. Door te investeren in verschillende verkeersbronnen kun je vergelijken wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Dit kan tot verrassende inzichten leiden. Door specifieke rapportage te laten ontwikkelen kun je ook bepaalde rapportages aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld welke zoekwoorden het beste werken voor welk medium. Hierdoor kun je nog gerichter zoekwoorden stoppen in bepaalde teksten die specifiek bedoeld zijn voor een doelgroep. Reclamecampagnes worden hierdoor veel effectiever. 

Ken je bezoekers

Google Analytics laat haarscherp zien wie jouw bezoekers zijn. Waar komen ze vandaan, hoe vaak komen ze bij je langs, welke taal spreken ze, hoe oud zijn ze, met welk apparaat komen ze bij je binnen? Een ongekende schat aan informatie waar je tot op detailniveau jouw marketingactiviteiten op af kan stemmen. De producten die je verkoopt, kun je nog beter aanpassen op de doelgroep die regelmatig jouw website bezoekt. Door een diepere analyse te laten maken van bijvoorbeeld het bestedingspatroon van de bezoekers kun je bijvoorbeeld de prijsstelling van de producten op de website aanpassen. Het kan ook voorkomen dat er in bepaalde seizoenen specifieke doelgroepen veel te vinden zijn op jouw website. Bijvoorbeeld bij een webshop met cadeauartikelen zal het tijdens de feestdagen extra druk worden. Daar kun je op inspelen door juist dan een nieuw product te lanceren. Maar ook door deze bezoekers een kortingscoupon te geven voor in de rustige maanden. Waardoor je ook juist ook in de rustige maanden deze bezoekers weer terug zult zien.

Verlaag het bouncepercentage

Als een bezoeker op jouw website terechtkomt, en direct weer vertrekt, spreken we van een bounce. De bezoeker verschijnt even op de site en vertrekt direct weer. Los van het registreren van bouncers, kun je van alle bezoekers ook volgen hoe lang ze op jouw website verblijven en welk pad ze daar lopen. Het is interessant om deze paden te volgen zodat deze in de toekomst nog logischer opgebouwd kunnen worden. Gaat de bezoeker direct naar de aanbiedingen toe? Naar de contactinformatie? Of toch naar de blogs? Door rapportages aan elkaar te koppelen krijg je nog betere inzichten. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken of de lezers van de blogs ook regelmatig iets kopen op jouw website. Of gaan bezoekers juist direct af op de aanbiedingen? Informatie die van belangrijk is om te bepalen welke content er scoort op jouw pagina en welke niet. Misschien moet je vaker werken met een prijsvraag of een bonuskaart. Alles is te meten met Google Analytics. En heb je specifieke vragen of rapportage wensen, wij helpen je er graag bij.

Zorg dat bezoekers komen en blijven komen

Als je interessante content hebt op jouw website komen de bezoekers vanzelf en blijven ze vanzelf komen. Uiteindelijk is alles aan elkaar verbonden. Gebruik je de juiste zoekwoorden, dan zullen bezoekers je gemakkelijk vinden. Als veel bezoekers naar jouw site komen zal Google je hoog ranken in de zoekmachines en komen er nog meer bezoekers. Interessante content kun je bijvoorbeeld genereren door regelmatig blogs te plaatsen die gaan over jouw bedrijf en de branche waarin je actief bent. Jouw bezoekers zullen dit waarderen doordat ze iets nieuws kunnen vinden bij jou, waarvoor ze graag op jouw site (terug)komen. Ook bijvoorbeeld het plaatsen van foto’s van projecten en medewerkers kan verfrissend werken. Uiteraard is het altijd slim om jouw nieuwste producten zo spectaculair mogelijk te presenteren op de website. Om daarna te kijken wat deze spectaculaire actie heeft opgeleverd aan bezoekers. Blijven meten uiteraard.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog