Belangrijker dan ooit: de performance van je WordPress website

Back to Blog

Belangrijker dan ooit: de performance van je WordPress website

Wat? Ja, wellicht zegt het je niet zo veel, de performance van je WordPress website. Maar ben je benieuwd naar dé sleutel tot conversie optimalisatie? Lees deze blog dan vooral verder.

Wat is website performance?

Allereerst willen we antwoord geven op de vraag wat de performance van je website precies inhoudt. Performance heeft alles te maken met de snelheid waarmee webpagina’s worden geladen en weergegeven in de browser. De laadtijd van een webpagina is de tijd tussen het klikken op de link en het weergeven van de volledige inhoud van een webpagina. De snelheid hiervan wordt bepaald door verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de code, de server, de verbinding, de hoeveelheid data en het soort device dat wordt gebruikt.

Surfers op het web hebben maar weinig geduld, dus een snelle WordPress website is van cruciaal belang voor een positieve gebruikerservaring. Wanneer een website te langzaam is, zullen bezoekers ongeduldig raken en de website hoogstwaarschijnlijk snel verlaten. Best een knullige reden om leads en omzet mis te lopen toch?

Waarom is performance van je WordPress website zo belangrijk?

Wist je dat websitebezoekers een gemiddelde spanningsboog hebben van zes seconden? Je begrijpt dan wel dat een website waar je ruim vier seconden moet wachten tot de pagina compleet geladen is al aardig wat frustratie oplevert. Een emotie die de band tussen jou en je potentiële klant niet ten goede zal komen. Je wil de websitebezoeker dus de beste gebruikerservaring kunnen bieden. Want op het web geldt: hoe gemakkelijker en sneller de websitebezoeker vindt wat hij zoekt, hoe eerder hij geneigd is om tot een actie (en uiteindelijk transactie) over te gaan.

De belangrijkste variabelen van de gebruikerservaring zijn: het gevoel, de mentale toestand en de acties van de gebruiker. Deze aspecten vormen een emotionele band tussen de website (en dus jouw merk/bedrijf) en de websitebezoekers. Deze band is belangrijk voor online ondernemingen omdat het kan zorgen voor het vasthouden van aandacht, motivatie en vertrouwen. Zo maak je van een bezoeker een klant en van een klant een vaste klant. En uiteindelijk heeft zo’n positieve psychologische ervaring van de klant een positief effect op de verkoopcijfers en klantloyaliteit.

Niet alleen de klant hecht waarde aan gebruiksvriendelijkheid. Ook Google vindt gebruiksvriendelijkheid belangrijk en korte laadtijd is daar onderdeel van. Feit is zelfs dat Google langzame mobiele websites lager plaatst in de zoekresultaten, en ook in het nieuwsoverzicht van Facebook. Hierdoor zullen mensen eerder op andere websites terechtkomen die volgens Google een betere gebruikerservaring bieden. Performance weegt dus ook zwaar mee in de SEO ranking van je WordPress website.

Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke WordPress website?

Er zijn verschillende tools om je website te meten op performance, maar voordat je deze tools inzet is het misschien ook eens goed om je website te checken op de volgende punten:

  1. Zorg voor een snelle hosting
    Een snelle hosting is van belang voor de server responstijd. Hoe sneller de server kan reageren, hoe beter dit is voor de laadtijd van je website.
  2. Let op de paginagrootte en hoeveelheid aan plugins
    Een pagina met zware foto’s of video’s zorgt voor veel MB’s aan data die het internet over moeten. Het is dan verstandig om de afbeeldingen te comprimeren.
  3. Installeer caching plugins
    Caching is het tijdelijk opslaan van gegevens op een andere plek om snellere toegang te krijgen tot data. Door caching wordt informatie sneller toegankelijk bij regelmatig(er) gebruik en blijft de website goed en snel bereikbaar.
  4. Update je plugins regelmatig en onderhoud deze
    WordPress staat bekend om het grote aanbod in plugins voor extra functionaliteiten. Super handig, maar te veel plug-ins kunnen de website een stuk trager maken. Check dus de functie en de noodzaak van elke plug-in.
  5. Host niet alle content op je eigen website
    Om je website minder te belasten is het slim om bijvoorbeeld video’s te hosten via Youtube of Vimeo. De video’s worden zo geladen vanuit andere servers, wat de laadtijd bij veel verkeer positief zal beïnvloeden.

Hoe hou je je website gebruiksvriendelijk?

Samenwerking. Zorg dat iedereen die iets te maken heeft met jouw website met elkaar communiceert en samenwerkt. Designers, DevOps engineers, front-enders en back-enders, al het werk voor de website heeft invloed op elkaar en als de een de performance optimaliseert dan moet de ander dat ook doen. Bewaak de performance optimalisatie dus goed en kies de prioriteiten voor jouw website, want niet elke pagina draagt evenveel bij aan conversie.

Belangrijker dan ooit?

Eigenlijk hopen we dat je na het lezen van deze blog al wel overtuigd bent dat goede performance van jouw website heel belangrijk is. Maar toch wordt er nog, over het algemeen, meer geïnvesteerd in het design van een website dan in de performance. En dat terwijl een investering in websiteperformance direct rendement oplevert, in de vorm van een hogere omzet en vermindering van operationele kosten. Wat een mooi design van een website oplevert? Geen conversie en/of omzet in ieder geval… Hulp nodig? Wij van WPOnderhouden.nl kunnen je heel goed helpen met het optimaliseren van je website. Neem vandaag nog contact op en we helpen je snel op weg.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog